Close this search box.

Misselijkheid

In het begin van de zwangerschap zijn er veel vrouwen die last hebben van (ochtend)misselijkheid. Sommige vrouwen moeten ook braken of merken dat ze overmatig veel speeksel produceren. Deze symptomen verschijnen meestal tussen de vierde en de zevende week van de zwangerschap en voor sommige vrouwen is het een eerste teken van de zwangerschap. De misselijkheid kan gedurende de hele dag aanhouden of beperkt blijven tot de ochtend, middag of avond. Vaak verminderen deze klachten vanzelf na verloop van tijd.

Tips

1. Verdeel je maaltijden in kleinere porties en verspreid ze over de dag.
  2. Begin de dag met een lichte snack, zoals een cracker of beschuitje, voordat je rustig opstaat. Eet dit dus op terwijl je nog in bed ligt.
  3. Zorg voor voldoende rust, omdat vermoeidheid de symptomen kan verergeren. Hou hier ook rekening mee qua werk.
  4. Wees voorzichtig met vet en sterk gekruid voedsel, aangezien dit de misselijkheid kan verergeren. Pas je dieet aan op basis van voedingsmiddelen die je klachten beïnvloeden, dus kijk wat eerder goed of niet goed viel en hou hier vervolgens rekening mee.
  5. Soms kunnen gembercapsules of gemberthee helpen tegen misselijkheid. Let op als je heel erg moet braken kan dit juist heel naar zijn. Dit is dus wel afhankelijk van hoe de misselijkheid zich bij jou uit.
  6. Overweeg acupressuur/acupunctuur waarbij je bepaalde punten op het lichaam stimuleert, wat verlichting kan bieden.
  7. Bespreek met een van ons de mogelijkheid van medicatie tegen de misselijkheid.

Extreme misselijkheid

Heel vaak is zwangerschapsmisselijkheid een normaal verschijnsel en gaat het vanzelf weer over. In sommige gevallen kunnen de symptomen echt ernstig zijn. De extreem ernstige vorm van zwangerschapsmisselijkheid staat bekend als ‘hyperemesis gravidarum (HG)’. Bij HG zijn de symptomen zo ernstig dat het moeilijk is om voldoende voedingsstoffen en vocht binnen te houden. Bovendien wordt het dagelijks leven sterk beïnvloed door herhaaldelijk braken. HG kan niet alleen lichamelijke klachten veroorzaken, maar ook psychische problemen met zich meebrengen. Het is heel belangrijk om contact op te nemen met ons of de huisarts wanneer je ervaart dat de misselijkheid deze vormen aanneemt. Bel in ieder geval wanneer je merkt dat je minder dan drie keer per dag plast, duizeligheid of hoofdpijn ervaart, je gewicht verliest of wanneer je je zorgen maakt. We kunnen in overleg met je huisarts of gynaecoloog een plan maken ten aanzien van passende medicatie en in sommige gevallen krijg je via een infuus vocht toegediend.

HG heeft veel invloed op jouw fysieke en mentale gesteldheid. Op de volgende website staat hele goede informatie, maar ook een mogelijkheid om contact te zoeken met lotgenoten. Zorg ook altijd dat je er met ons over praat zodat wij de meest passende hulp aan jou kunnen bieden.

Maagzuur

Maagzuur speelt een rol in de voedselvertering. Normaal gesproken wordt je maag afgesloten door een klepje dat alleen opent wanneer er voedsel de maag in gaat. Tijdens je zwangerschap kunnen veranderingen in je hormonen, met name progesteron, ervoor zorgen dat dit klepje gemakkelijker opent. Progesteron heeft namelijk een verslappend effect op weefsels, inclusief het klepje van de maag. Hierdoor kan kleine hoeveelheden maagzuur in de slokdarm omhoog komen. Daarnaast neemt de druk op je maag toe door de groeiende baarmoeder, wat kan resulteren in het omhoog duwen van de zure inhoud uit de maag naar de slokdarm.

Tips

1. Het laten vermijden van vet eten, uien, pittig gekruid eten en sterke koffie.
  2. Probeer kleinere maaltijden te eten. Eet rustig en kauw goed.
  3. ‘S avonds een bakje vanille vla.
  4. Op droge havermout kauwen.
  5. Vermijd plat liggen dus blijf in ieder geval na het eten een tijd rechtop zitten.
  6. Medicatie zoals: Rennies, Antagel of Gaviscon.
  7. Helpen deze tips niet? Je kan met de huisarts contact opnemen voor eventuele sterkere medicatie.

Hoofdpijn

Hoofdpijn kan verschillende oorzaken hebben. Veel vrouwen hebben in het eerste trimester hoofdpijn door de zwangerschapshormonen. Ook kan je spanning en stress ervaren, of kan de hoofdpijn beïnvloed worden door andere zwangerschapsklachten zoals misselijkheid en vermoeidheid. Zorg in ieder geval dat je in de zwangerschap extra veel water drinkt, het liefst minimaal 2 liter per dag. In het tweede of derde trimester zou hoofdpijn ook te maken kunnen hebben met een hoge bloeddruk en/of zwangerschapsvergiftiging. Het is daarom belangrijk om bij onderstaande klachten altijd de dienstdoende verloskundige te bellen.

• Sterretjes zien
  • Het gevoel dat je bh bandje strak wordt aangetrokken
  • Plots vocht vasthouden in met name gezicht, maar ook handen en voeten
  • Duizeligheid
  • Misselijk/braken
  • Pijn tussen de schouderbladen

Bekkenklachten en bandenpijn

Kijk voor informatie over deze klachten op de volgende pagina.

Serotiniteit

Leven voelen